Menteri Luar Malaysia Hishammuddin mengunjungi Singapura, kerjasama pasca wabak yang akan dibincangkan

SINGAPURA, 1 Mei (The Straits Times / ANN): Singapura akan mengadakan lawatan rasmi oleh Menteri Luar Negeri Malaysia Datuk Seri Hishammuddin Hussein pada hari Sabtu (1 Mei) dan Ahad, di mana dia dijangka membincangkan kerjasama pasca-Covid-19 antara dua negara.

Kementerian Luar Negeri (MFA) mengatakan dalam satu kenyataan pada hari Sabtu bahawa Hishammuddin akan memanggil Perdana Menteri Lee Hsien Loong dan Menteri Kanan dan Menteri Koordinator Keselamatan Nasional Teo Chee Hean, dan bertemu Menteri Luar Negeri Dr Vivian Balakrishnan dalam perjalanannya.

Ini adalah lawatan rasmi pertama Hishammuddin ke Singapura dalam jawatannya sebagai Menteri Luar Negeri, kata Kementerian Luar Negeri Malaysia.

Dalam satu pernyataan, ia mengatakan kedua Menteri Luar Negeri akan membincangkan isu-isu kepentingan bersama, termasuk inisiatif untuk mengembangkan kerjasama yang saling menguntungkan, dengan fokus pada kerjasama pasca-pandemi.

Mereka juga akan bertukar-tukar pandangan mengenai isu-isu serantau dan antarabangsa yang menjadi perhatian bersama.

Kementerian Malaysia menambah bahawa Hishammuddin membalas lawatan kerja yang dilakukan oleh Dr Balakrishnan ke Malaysia pada bulan Mac.

Semasa lawatannya ke Malaysia, Dr Balakrishnan bertemu Hishammuddin, dan kedua-dua negara bersetuju untuk berusaha mengenali sijil vaksin masing-masing untuk memudahkan perjalanan merentas sempadan.

Mereka juga sepakat untuk memulihkan perjalanan rentas sempadan untuk kumpulan pengembara lain secara progresif, selain Jalur Hijau Berbalik (RGL), yang kini ditangguhkan, dan Pengaturan Perjalanan Berkala (PCA).

Di bawah PCA, pelancong yang diluluskan mesti tinggal di negara pekerjaan mereka sekurang-kurangnya 90 hari sebelum kembali ke negara asal mereka untuk cuti rumah jangka pendek.

Pelancong seperti itu boleh melintasi sempadan hanya di Causeway dan Second Link. Apabila memasuki Singapura, mereka mesti memberikan notis tinggal 14 hari di rumah sebelum disapu virus.

RGL antara Singapura dan Malaysia bertujuan untuk memudahkan perjalanan perniagaan penting dan perjalanan rasmi antara kedua-dua negara.

Ia membenarkan perjalanan sehingga 14 hari, dan mereka yang berada di bawahnya mesti mengikuti jadual perjalanan yang dikawal ketat. Sebagai contoh, mereka tidak boleh menggunakan pengangkutan awam kecuali kereta sewa dan teksi persendirian.

MFA Singapura mengatakan pada hari Sabtu bahawa semasa lawatan itu, Dr Balakrishnan akan menyertai Hishammuddin pada waktu berbuka puasa. – The Straits Times / ANN