DPM Ismail Sabri menyuruh pemimpin negara berhenti berpolitik, fokus menolong rakyat | Malaysia

DPM Ismail Sabri menyuruh pemimpin negara berhenti berpolitik, fokus menolong rakyat |  Malaysia
Deputy Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob and Woman, Family and Community Development Minister Datuk Seri Rina Mohd Harun during a visit to the Kerinchi PPR in Kuala Lumpur July 11, 2021. — Picture by Yusof Mat Isa

KUALA LUMPUR, 11 Julai – Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menggesa semua pihak, terutama ahli politik, berhenti bermain politik dan sebaliknya menumpukan perhatian untuk menolong orang yang telah terjejas akibat wabak Covid-19.

Dia mengatakan bahawa dengan kes Covid-19 masih tinggi, semua pihak perlu bersatu dan bekerjasama untuk memerangi wabak tersebut.

“Janganlah kita bermain politik dalam situasi sekarang kerana rakyat sangat memerlukan pertolongan, bukan hanya dari pemerintah tetapi juga dari parti politik, jadi kita perlu menolong rakyat.

“Sekarang ini fokus kami adalah untuk membantu orang-orang yang menghadapi kesulitan dan pada masa yang sama strategi untuk memerangi pandemi Covid-19 juga harus disokong oleh semua,” katanya kepada wartawan setelah mengunjungi Projek Perumahan Rakyat (PPR) Kerinchi, yang diletakkan di bawah perintah kawalan pergerakan yang dipertingkatkan (EMCO), di sini hari ini.

Hadir sama Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rina Mohd Harun.

PPR Kerinchi berada di bawah EMCO dari 3 hingga 16 Julai.

Ismail Sabri berkata sejak Januari hingga sekarang, lebih daripada 500,000 bakul makanan bernilai lebih dari RM50 juta telah diedarkan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kepada orang-orang yang terjejas oleh Covid-19.

Katanya, di bawah program Kasih Prihatin, kerajaan telah memperuntukkan RM100 juta yang melibatkan sumbangan RM100 seorang kepada kira-kira 300,000 orang yang akan diagihkan dari bulan ini hingga September.

“Walaupun ini adalah bantuan tanpa tunai, penerima boleh pergi ke kedai terpilih lebih dari 300 rakan runcit dan hanya perlu menunjukkan kad pengenalan mereka dan kemudian mereka dapat memperoleh barang bernilai RM100 secara percuma. Ini sebagai tambahan kepada bantuan bakul makanan, ”katanya.

Dia berkata selain daripada bantuan kerajaan, majlis agama Islam negeri serta badan bukan kerajaan (NGO) juga mengedarkan bantuan makanan dan barang keperluan kepada mereka yang memerlukan.

Oleh itu, Ismail Sabri meminta mana-mana pihak yang memerlukan bantuan atau kehabisan makanan, untuk menghubungi bilik operasi JKM di daerah masing-masing yang dibuka 24 jam, dan pusat-pusat perkhidmatan MP untuk mendapatkan bantuan.

“Mereka juga dapat merujuk ke pusat zakat negeri masing-masing untuk mendapatkan bantuan. Banyak masjid dan surau juga menyediakan Gerobok Rezeki (program bank makanan). Sekiranya ada masalah, hubungi pihak yang berkenaan. Kami tidak mahu melihat orang tidak mempunyai makanan untuk dimakan dan sebagainya.

“Perkara seperti itu tidak boleh berlaku kerana kita mempunyai banyak tempat untuk mereka membuat aduan dan mendapatkan bantuan,” katanya.

Dalam pada itu, Ismail Sabri juga mengucapkan terima kasih kepada masyarakat dan NGO yang turut membantu kerajaan menyalurkan bantuan makanan dan barang kepada mereka yang memerlukan.

Dia mengatakan bahawa kerajaan akan berbincang dengan NGO untuk mempermudah pergerakan mereka, terutama di kawasan yang diletakkan di bawah EMCO.

“Saya akan meneliti perincian bagaimana untuk memudahkan pergerakan mereka. Pada masa ini, pergerakan agak sukar kerana prosedur operasi standard (SOP). Pergerakan antara daerah hanya dapat dilakukan pada Fasa Ketiga kawalan pergerakan di bawah Rancangan Pemulihan Nasional.

“Sekarang kita masih dalam Fasa Satu dan ada (beberapa negara bagian) telah memasuki Tahap Dua, dan pergerakannya masih terbatas. Saya akan membincangkan perkara ini dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah bersetuju untuk saya melihat perkara ini untuk membantu memudahkan urusan NGO untuk memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan, ”katanya. – Bernama