FAM: Tidak ada perbincangan untuk menambah bilangan pasukan Liga Super | Sukan

FAM: Tidak ada perbincangan untuk menambah bilangan pasukan Liga Super |  Sukan
Persatuan Bola Sepak Malaysia menafikan ada perbincangan untuk meningkatkan jumlah pasukan dalam liga. – Gambar Bernama

KUALA LUMPUR 29 Ogos – Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) tidak pernah, secara rasmi atau tidak rasmi, membincangkan peningkatan jumlah pasukan yang bertanding dalam Liga Super.

Setiausaha Agung FAM, Stuart Ramalingam menegaskan bahawa dia dan presiden, Datuk Hamidin Mohd Amin tidak pernah berbincang dengan mana-mana pihak mengenai peningkatan jumlah pasukan di peringkat teratas Liga Malaysia (Liga-M) dari 12 menjadi 16.

“FAM ingin menyatakan bahawa semua keputusan mengenai jumlah pasukan yang bermain dalam pertandingan Liga-M, serta jumlah pasukan yang dipromosikan dan diturunkan, sepenuhnya berada di bawah bidang kuasa Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) dan anggota dewan mereka , ”Katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan di Facebook.

Sebelumnya, sebuah video menjadi viral yang mendakwa bahawa pihak-pihak tertentu telah berbincang dengan Hamidin dan Stuart, yang akan menjadi CEO MFL mulai 1 September, bahawa jumlah pasukan yang bertanding di Liga Super akan meningkat.

Sementara itu, Presiden MFL, Datuk Ab Ghani Hassan mengesahkan bahawa format promosi dan penyingkiran Liga-M untuk musim 2021/2022 akan tetap seperti sekarang.

“Format Liga Super 2021 akan tetap sama, dengan 12 pasukan bersaing dan dua tim terbawah akan diturunkan ke Liga Perdana pada tahun 2022.

“Juara dan naib juara Liga Perdana 2021 akan bergerak untuk bermain dalam kempen Liga Super 2022 seperti yang dinyatakan dalam Manual Liga Malaysia edisi 2021 untuk format Liga Malaysia,” katanya dalam satu pernyataan yang terpisah. – Bernama