Anak syarikat Genting Hong Kong terumbang-ambing mengenai insolvensi di tengah-tengah perbincangan yang berlarutan mengenai bantuan Jerman — laporan

KUALA LUMPUR (8 Jan): Anak syarikat milik penuh tidak langsung pengendali kapal persiaran Genting Hong Kong Ltd, MV Werften Holdings Ltd (MVWH) dilaporkan terumbang-ambing akibat insolvensi kerana ia mendapati dirinya dalam rundingan berlarutan dengan kerajaan persekutuan dan negeri Jerman sejak sekian lama. menjanjikan bantuan kewangan untuk mengurangkan kesan sekatan pergerakan yang didorong oleh Covid-19 yang telah membantutkan pertumbuhan sektor pelancongan global, The Maritime Executive melaporkan, memetik pengarah urusan MVWH Carsten Haake dan jurucakap kesatuan buruh di Jerman.

Eksekutif Maritim melaporkan pada hari Jumaat (7 Jan) bahawa dalam pertemuan dengan kesatuan sekerja, MVWH menegaskan bahawa syarikat masih mempunyai baki tunai yang ketara, tetapi disebabkan perjanjian pinjaman, ia terpaksa menangguhkan pembayaran gaji sehingga minggu depan.

“Hati ingin melakukannya dan daftar tunai akan membenarkannya,” Haake dipetik sebagai memberitahu pemberita di Jerman pada hari Jumaat.

“Kami mempunyai €30 juta (kira-kira AS$34 juta/RM143 juta) dalam kecairan, tetapi terdapat rangka kerja undang-undang di mana kami tidak dapat membayar gaji hari ini (Jumaat),” tambah pengarah urusan itu.

Genting Hong Kong pada hari Jumaat dilaporkan meminta penggantungan dagangan sahamnya di Bursa Saham Hong Kong sementara menunggu pengumuman, manakala di Jerman, pengurusan limbungan MVWH memaklumkan pekerja bahawa ia tidak akan membuat pembayaran gaji Disember 2021 yang dijadualkan pada hari yang sama.

Menurut laporan berita itu, jurucakap kesatuan Jerman di limbungan kapal berkata bahawa mereka percaya masa depan bergantung pada keseimbangan dengan perbincangan kewangan yang rumit oleh politik.

“Limbungan kapal pada masa ini mempunyai kira-kira 2,000 pekerja dengan 1,600 dilaporkan bekerja di sebuah kapal persiaran baharu gergasi bernama Global Dream yang sedang dibina untuk Genting’s Dream Cruises. Kerja-kerja di atas kapal persiaran 208,000 tan kasar telah ditangguhkan beberapa kali pertama oleh wabak itu dan kemudiannya masalah kewangan, tetapi ia dijangka disampaikan tahun ini,” lapor The Maritime Executive.

“Spekulasi di Jerman ialah MVWH akan diisytiharkan muflis, yang boleh memulakan permodalan semula yang dilindungi operasi limbungan. Kerja mungkin akan ditutup di tiga limbungan syarikat dengan Datuk Bandar Mecklenburg-Vorpommern melaporkan bahawa dia menjangka limbungan kapal itu. [there] akan ditutup selama-lamanya dan dia merancang untuk membeli lokasi itu untuk mengubahnya menjadi taman perindustrian pelbagai guna.

“Keadaan ini terus berkembang, dengan lewat hari ini (Jumaat) media Jerman Oostee-Zeitung melaporkan bahawa bekas pemilik limbungan itu telah menyatakan minat untuk membeli lokasi di Stralsund dan Warnemünde untuk digunakan dengan industri kuasa angin luar pesisir yang sedang berkembang pesat,” Eksekutif Maritim melaporkan.

Kesukaran kewangan di Genting Hong Kong dan MVWH dilaporkan bermula pada musim panas 2020 apabila semua operasi mereka digantung akibat wabak itu.

Menurut laporan berita itu, Genting Hong Kong menyelesaikan permodalan semula yang sebahagiannya berdasarkan jaminan pinjaman Jerman daripada kerajaan negeri di mana limbungan itu terletak serta Dana Penstabilan Ekonomi kerajaan persekutuan.

“Pinjaman jambatan awal yang dibekalkan pada 2020 digunakan untuk menyiapkan pembinaan Crystal Endeavour, sebuah kapal persiaran ekspedisi, dan pada Jun 2021, Genting [Hong Kong] melaporkan bahawa ia telah mencapai persetujuan dengan Jerman untuk sokongan kewangan untuk digunakan untuk menjalankan limbungan kapal dan menyiapkan pembinaan Global Dream,” lapor The Maritime Executive.

Pada masa penulisan pada hari Sabtu, Genting Hong Kong tidak mengeluarkan kemas kini kepada Bursa Saham Hong Kong berikutan pengumuman sehari sebelumnya bahawa perdagangan saham syarikat itu akan dihentikan dari jam 9 pagi sementara menunggu pengumuman berhubung dengan orang dalam. maklumat syarikat.

Sebelum pemberhentian dagangan, harga saham Genting Hong Kong turun pada HK$0.73 (39.4 sen) pada Khamis daripada HK$0.78 pada hari Rabu.

Memetik pemfailan Genting Hong Kong pada hari Ahad, The Maritime Executive melaporkan bahawa Genting Hong Kong telah memaklumkan pemegang saham tentang situasi itu dalam apa yang dipanggil pengumuman sukarela.

Genting Hong Kong dilaporkan berkata bahawa wabak yang berterusan, dan khususnya kemunculan varian Delta dan kini Omicron, telah memberi kesan kepada pemulihan operasi pelayarannya.

Genting Hong Kong ialah syarikat induk Crystal Cruises yang berpangkalan di AS, yang dilaporkan beroperasi semula pada musim panas 2021, sebagai tambahan kepada Dream Cruises, yang mengendalikan kapal persiaran di bawah program terhad dari Singapura, Hong Kong dan setakat minggu lalu Taiwan, serta Star Cruises, yang baru memulakan pelayaran dari Malaysia.

“Pada pertengahan Disember 2021, dalam bahaya melanggar perjanjian kecairan minimumnya, MVWH berusaha untuk mengeluarkan AS$88 juta daripada ‘pinjaman belakang’ yang disediakan oleh negeri Mecklenburg-Vorpommern dan Dana Penstabilan Ekonomi kerajaan persekutuan. Kerajaan negeri memaklumkan Genting [Hong Kong] bahawa ia tidak percaya syarikat itu telah memenuhi syarat yang diperlukan untuk mengakses pinjaman, manakala Genting [Hong Kong] berpendapat ia ‘memuaskan semua syarat pengeluaran’.

“Genting [Hong Kong] pergi ke mahkamah untuk mendapatkan injunksi untuk memaksa pembebasan wang itu. Mahkamah pada mulanya berpihak kepada Genting [Hong Kong], tetapi kemudiannya menurunkan jumlah yang Genting [Hong Kong] boleh membuat cabutan dan kemudian memutuskan untuk menggantung sebarang pembayaran serta-merta dan mengarahkan perbicaraan lanjut yang dijadualkan pada 11 Jan. Sementara menunggu keputusan pendengaran dan rundingan, Genting Hong Kong melaporkan bahawa ia akan terus mempertimbangkan pelbagai pilihan untuk menangani potensi keperluan mudah tunai kumpulan itu. ,” lapor Eksekutif Maritim.