Malaysia sedia bekerjasama dengan Afghanistan, tetapi berpegang teguh pada hak wanita untuk mendapat pendidikan, kata PM

JEDDAH: Malaysia bersedia untuk bekerjasama malah meningkatkan hubungan dengan Afghanistan, sebuah negara di bawah pentadbiran Taliban, yang disifatkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu awal bulan ini sebagai negara paling menindas di dunia untuk hak wanita dan kanak-kanak perempuan.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pendirian Malaysia telah disampaikan kepada Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), yang sedia membantu dari segi hubungan Malaysia dengan kerajaan Afghanistan.

Beliau berkata, Malaysia bagaimanapun berpendirian teguh dalam isu pendidikan wanita dan berpendapat hak golongan itu untuk mendapat pendidikan tidak boleh dinafikan.

“Masalahnya sekarang ialah sikap mereka terhadap pendidikan wanita, sama ada mereka mahu membina universiti khusus untuk wanita atau sekolah khas wanita, itu pilihan mereka, tetapi mereka tidak boleh menafikan hak wanita untuk mendapat pendidikan,” katanya pada sidang media.

Terdahulu, Anwar menerima kunjungan hormat Setiausaha Agung OIC Hissein Brahim Taha dan delegasi OIC selepas menunaikan umrah di Mekah.

Anwar, yang diiringi isteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Menteri Luar Datuk Seri Zambry Abdul Kadir dan Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil, tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdulaziz pada 6.40 pagi waktu tempatan Rabu (22 Mac) untuk bermula lawatan rasmi tiga hari beliau ke kerajaan.

Media antarabangsa, antara lain, sebelum ini melaporkan bahawa kerajaan Afghanistan menghalang kanak-kanak perempuan daripada mendapat pendidikan melebihi gred enam dan wanita dari ruang awam seperti taman dan gimnasium.

Bagaimanapun, pemangku warga asing Afghanistan, Amir Khan Muttaqi dilaporkan berkata bahawa kanak-kanak perempuan akan dibenarkan kembali ke sekolah sebaik sahaja isu dalaman negara itu diselesaikan. – Bernama